söndag 11 februari 2018

Someday 2.0

Jag blev väldigt inspirerad mitt eget inlägg som jag skrev om someday, skämt åsido. Jag blev inspirerad av att ha en tydlig lista på vad som är viktigt för mig. Jag brydde mig inte ens om att skriva en utförlig todaylista. Men då jag hade min lista på saker som jag vill uppnå "someday" så började jag ganska omedvetet att agera utifrån sakerna från min lista och det fick mig att reflektera över vad jag lägger min tid på varje dag. Jag ville visualisera detta för mig själv ännu bättre och gjorde en lista som nu hänger i min garderob. Jag öppnar den nästan det första jag gör på morgonen (näst efter det livsviktiga morgonkaffet) och påminns därmed om vad som är viktigt för mig. Visst är det toppen att den får hänga där tillsammans med mitt rehab-band?

En påminnelse varje dag om vad som är viktigt för mig

Frisk och stark
Hur når jag dit? Jo genom att prioritera mig och min hälsa. Så jag behöver promenera varje dag. Innan promenaden så har jag dessutom gjort mina rehab-övningarna som naprapaten tipsat om. Jag har försökt göra det direkt på morgonen så det inte glöms när dagen drar igång. Jag har även lagt in meditation i slutet av dagen när det har varit mycket intryck att bearbeta.

Familjen
Detta har jag egentligen aldrig tummat på men det är ju min viktigaste prioritering och bör därför finnas med på min viktiga lista. Tack vare den så försöker jag faktiskt vara mer närvarande även när jag är med dem.

Relationer
Det behöver inte handla stordåd varje dag, det kan vara en enkel handling som att ringa eller skicka ett meddelande till någon man saknar. Jag jobbar aktivt med att sänka kraven på mig själv och har varit dålig på att höra av mig för att jag inbillar mig att det resulterar i att jag i samband med samtalet även behöver planera in en tid för att ses, vilket jag inte orkar i nuläget. Nu tar jag kontakt utan att lägga de kraven på mig själv. Många gånger leder ju däremot kontakten till att man faktiskt vill ses, men utan utan måste-kravet.

Rensa hemma
Vi rensar kontinuerligt både mannen och jag. Eftersom jag lätt blir stressad behöver jag ha en harmonisk miljö hemma utan för mycket saker som påverkar mig negativt. Min utmattningsdepression har gjort det extra tydligt för mig. Både att för mycket saker stressar mig men även för att jag inte vill lägga den värdefulla energin jag har på prylar. Jag är så glad över att vi har gjort en gemensam sak i detta och att det kan ge hela familjen en mer minimalistisk livsstil.

Resor
Jag vågar drömma både stort och smått och det handlar både om längre resor men även om kortare resor för att exempelvis hälsa på en vän i en annan stad.

Övriga punkter får vara just "someday" ett tag. Rom byggdes ju som bekant inte på en dag och det mesta underlättar ju om man faktiskt är frisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar