söndag 13 maj 2018

Identifiera dina känslor

Jag jobbar aktivt, som en del av min rehabilitering, med att identifiera mina känslor. Jag har alltid bara gasat och pushat mig själv hårdare och hårdare utan att stanna upp och fundera över hur jag mår eller vad jag vill. Resultatet blir att man kör sig själv ända in i den berömda väggen. Väggen är hård och det gör ont att dunka huvudet i den. Så jag övar på att stanna upp och lyssna till mig själv.
Jag har nyligen upptäckt en ny känsla, den är sannolikt inte ny i min kropp men den är ny i mitt medvetande; att bli överväldigad. Jag har analyserat känslan en del då jag först märkte att jag blev arg vid konstiga tillfällen då jag faktiskt inte hade något att vara arg över. Men insåg vid närmare eftertanke att jag faktiskt inte var arg, jag var däremot överväldigad och upplevde det som att jag formligen sköljdes över av olika känslor. Detta inträffar ofta fredag eftermiddag då jag haft en hel arbetsvecka med mängder av intryck. Jag upplever det nästan som en kalldusch som väller över mig och på några sekunder så går jag från glad till ledsen. Detta har tidigare gjort mig arg och jag har kommit hem trött, arg, och rastlös. Perfekt start på helgen va!?
Jag lär mig att finna mig i känslan, istället för att drunkna i den, tar en lång promenad, vilar, sover en lång natt, promenerar lite till och sedan brukar känslan ha passerat. Det är nyttigt för mig att identifiera vad jag känner och lära mig att bemöta det istället för att förtrycka det. Det är ok att känna, oavsett vad man känner. Jag tror knappast att vi i dagens samhälle lider av den gamla myten "h*n känner efter så mycket"

Lästips: Drunkna inte i dina känslor

Min femåring som precis lärt sig läsa frågade oroligt efter att ha läst omslaget på boken "mamma kan man DRUNKNA i känslor?"
Nej vännen inledde jag och sedan följde en tappert försök från min sida att förklara vad en metafor är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar