torsdag 21 mars 2019

Det var bättre förr...

Det finns många förespråkare för att så inte var fallet. Men i vissa aspekter så var det verkligen så. Förr i tiden så slapp man läsa människors dumma åsikter på nätet exempelvis (självinsikt och så...)
Jag råkade fastna i ett kommentarsfält häromdagen där människor skrev en mängd nedsättande och dumma kommentarer om ungdomars klimatstrejk. Jag blev mörkrädd över dessa ignoranta elaka kommentarer riktade mot en fantastisk tonåring som brinner för sin sak. Hur kan man som medmänniska och typ vuxen, ge sig själv befogenhet att bete sig så?

Jag kan givetvis se olika sidor av frågan, det är såklart inte braatt ungdomar skolkar från skolan. Men de brinner för något. Ungdomar som brinner, för en livsviktig fråga, det är ju fantastiskt! Vi ska hylla dem och deras engagemang. Istället är det människor som kommenterar klimatstrejken med att dessa ungdomar vet nog minsann inte vad de håller på med och ska inte tro att de kan göra någon skillnad eller att de ska ha den senaste jackan om de verkligen värnar för miljön.


Är det verkligen så vi ska tala med varandra? Sätta sig över och berätta att den ene eller andra har fel. Är det inte bättre att vi har en dialog om saken? En respektfull dialog.

"Vill du strejka fär miljön, har du då tänkt på att [vi kanske inte ska åka till thailand i vinter/ Köpa den senaste iphonen eller senaste jackan]..?
Jag gör en del för miljön, men jag väljer att inte prata om det och jag har funderat över varför. Jag insåg att det har med precis detta att göra. Om man pratar om att man är miljömedveten så får man höra att man minsann inte borde...[valfritt argument]. Jo jag flyger ibland, men jag tar tåget också. Ingen kan göra allt men alla kan göra något och jag tycker att vi ska börja med att vara mer snälla mot varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar